Späť

Ako pripraviť bicykel na novú sezónu?

Pridané: 1.4.2022 03:45:00 Počet zobrazení: 195

01 Apríl 2022

Jar už klope na dvere a preto tí cyklisti, ktorí na jeseň po poslednej jazde hodili svojho tátoša do pivnice bez patričnej údržby, majú najvyšší čas svoje konanie odčiniť.

Ako pripraviť bicykel na novú sezónu?

Tento článok sa netýka tých fanúšikov cyklistiky, ktorí jazdia celoročne. Tí majú isto svoj bicykel neustále v top stave. Posledné zimy sú o poznanie teplejšie, čo umožňuje celoročné využitie bicykla nielen v južných, teplejších častiach Slovenska, ale už aj v stredných nadmorských výškach sú obdobia v zime, kedy sa na bicykli dá jazdiť. Ak však nepatríte medzi túto skupinu, je najvyšší čas skontrolovať svoj bicykel, alebo ho odviezť do servisu, kým nevypukne jarný ošiaľ a servisy budú preplnené.

Starali ste sa o svoj bicykel pravidelne počas celého predchádzajúceho roka? V tom prípade bude predsezónny servis záležitosťou len niekoľkých minút. Stačí totiž skontrolavať tlak vzduchu v pneumatikách a aj stav samotných pneumatík, preveriť stav bŕzd a ich účinnosť a overiť funkčnosť radenia. A môžete vyraziť.
Ak ste však po predchádzajúcej sezóne svoj bicykel len odložili do pivnice, je potrebné toho urobiť podstatne viac. A konkrétne servisné úkony, ktoré je potrebné vykonať závisia od typu bicykla. Je dosť veľký rozdiel, či máte bežný krosový bicykel, alebo celoodpružený horský špeciál. Ak ste zručnejší majster, tak to zvládnete aj sám. Poďme na to.

Servis bicykla pred novou sezónou

1. Umyte svoj bicykel

Servisovať zafúľaný bicykel nie je to pravé orechové. Preto začneme dôkladným umytím bicykla. Radíme nepoužívať tlakovú vodu, lebo tá sa dostane do ložísk a narobí tam časom riadnu šarapatu. Ideálne sú originál čistiace prostriedky na bicykel, z ktorých je najznámejší snáď český Cyklostar.

2. Skontrolujte kolesá

To je činnosť, ktorá napadne asi každého ako prvá. Je samozrejmé, že po dlhšom nepouživaní bicykla nájdete kolesá mäkké. Na každej pneumatike je uvedený odporúčaný tlak, ten sa nesmie prekračovať. Je potrebné aj vizuálne skontrolvať plášte, či na nich nenájdete trhliny, ktoré môžu znamenať zvýšené riziko defektu, alebo až deštrukciu plášťa. Zároveň skontrolujeme aj vycentrovanie kolies, prípadné "osmičky".
Dôležitým krokom, na ktorý sa často zabúda, je kontrola vôle v nábojoch kolies. Chyťte koleso a skúste s ním hýbať sprava do ľava, ak cítite vôľu, je potrebné pri kónusovom uložení túto vôľu nastaviť, pri uložení na ložiskách skontrolovať ložiská a zistiť jej príčinu.
A nezabudnúť skontrolovať upevnenie oboch kolies, teda predného vo vidlici a zadného v ráme.

3. Otestujte brzdy

Na krátkej jazde skontrolujte účinnosť bŕzd. Pri ráfikových brzdách je určite vhodné skontrolovať opotrebenie ráfika, aby nedošlo pri jeho prebrzdení k deštrukcii koleso. Rovnako je dôležité preveriť opotrebenie brzdových gumičiek. Brzdové páky sa po zabrzdení musia ľahko vracať naspäť. V opačnom prípade je potrebné skontrolovať a premazať bovdeny a lanká.
Pri kotúčových brzdách môže ich kovový zvuk ako keby brzdil rýchlik naznačovať, že už sú brzdové platničky zbrzdené.

4. Skontrolujte radenie a reťaz

Vyskúšajte jazdu na všetkých štandardných prevodoch - vystíhajte sa prevodom, kde dochádza k extrémnemu kríženiue reťaze, napr. pri trojprevodníkoch je to najmenší prevodník a najmenší pastorok alebo naopak, najväčší prevodník a najväčší pastorok. Ak radenie nie je plynulé, doprajte mu servis.

Taktiež skontrolujte opotrebenie - natiahnutie reťaze. Jazda na vyťahanej reťazi spôsobí extra rýchle opotrebenie prevodníkov a pastorkov kazety. Určite je vhodné reťaz a všetky pastorky kazety a aj prevodníky vyčistiť a namazať. Ako na to? Máme pre vás tipy v článku.

5. Preverte vôľu v ložiskách

Kontrolu vôle v kolesách sme už spomínali. Ešte je potrebné skontrolovať vôľu v stredovom zložení a hlavovom zložení:

- vôľu v hlavovom zložení zistíme tak, že zabrzdíme prednú brzdu a pohybujeme bicyklom za riadítka vpred a vzad. V prípade citeľnej vôle, je potrebné nastaviť hlavové zloženie.

- pri testovaní vôle v stredovom zložení postupujeme tak, že chytíme rukami pedálové kľuky a skúšame nimi kývať do strán. Môžme ešte aj overiť hladkosť chodu stredového zloženia tak, že dáme dole reťaz z prevodníka a rukou zľahka točíme kľukami. Mali by ísť hladko, bez drhnutia a bez akýchkoľvek zvukov. AK tomu tak nie je, bolo by vhodné stredové zloženie rozobrať a zistiť príčinu problému a odstrániť ju.

6. Skontrolujte a dotiahnite všetky skrutkové spoje

Sem patria všetky skrutkové spoje od skrutiek, ktoré držia takú drobnosť akou je košík na fľašu, cez uchytenie riadítok v predstavci až po uchytenie kolies v ráme.

7. Ako na celoodpružený bicykel?

Pri celoodpružených bicykloch je potrebné okrem vyššie spomínaných úkonov ešte skontrolovať vôľu v čapoch odpruženia zadnej stavby a chod ložísk, ktoré sú zvyčajne v jednotlivých čapoch použité. Laicky sa dá skontrolovať vôľa tak, že hýbete zadným kolesom (až po kontrole vôle v samotnom kolese) do strán a skúmate nadmerný pohyb - vôľu v ložiskách. Ideálne je však zadnú stavbu celoodpruženého bicykla aspoň raz do roka nechať skontrolovať profesionálom, kedy sa celá rozoberie, vyčistí a skontroluje sa chod jednotlivých ložísk a poškodené ložiská sa vymenia za nové.

Ak nie ste v týchto servisných úkonoch doma, alebo jednoducho na to nemáte čas, náradie a priestor, náš servis s vyškolenými mechanikmi je vám k dispozícii.

 

Heureka-recenzie zákazníkov

Anketa

Ako nakupujete bicykle?

Nastavenie súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Naša webová stránka ukladá údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača) na identifikáciu vašej relácie a dosiahnutie základnej funkčnosti platformy, zážitku z prehliadania a zabezpečenia.
Môžeme ukladať údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača), aby sme mohli poskytovať doplnkové funkcie, ktoré zlepšujú váš zážitok z prehliadania, ukladať niektoré z vašich preferencií bez toho, aby ste mali používateľský účet alebo bez prihlásenia, používať skripty a/alebo zdroje tretích strán, widgety atď.
Používanie analytických nástrojov nám umožňuje lepšie porozumieť potrebám našich návštevníkov a tomu, ako používajú našu stránku. Môžeme použiť nástroje prvej alebo tretej strany na sledovanie alebo zaznamenávanie vášho prehliadania našej webovej stránky, na analýzu nástrojov alebo komponentov, s ktorými ste interagovali alebo ste ich používali, zaznamenávanie udalostí konverzií a podobne.
Môžeme používať súbory cookie a nástroje tretích strán na zlepšenie ponuky produktov a/alebo služieb našej alebo našich partnerov, jej relevantnosti pre vás na základe produktov alebo stránok, ktoré ste navštívili na tejto webovej stránke alebo na iných webových stránkach.
Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Prihlásenie