Odpružené vidlice na bicykel

Odpružené vidlice na bicykel sa používajú na horských a crossových bicykloch s účelom pohlcovania otrasov z terénu. V dnešnej dobe sú už bežným vybavením bicykla z týchto kategórií.

Plusy a mínusy odpružených vidlíc sú ako aj pri iných produktoch prítomné aj tu, aj keď si myslíme, že klady jasne predčia zápory. Kde má zmysel rozmýšľať o pevnej vidlici, sú detské bicykle. Tam totiž dieťa vzhľadom na svoju váhu väčšinou nedokáže vidlicu plnohodnotne využiť a konečnom dôsledku len ťahá ťažší bicykel.

  • vyšší komfort jazdy
  • vyššia rýchlosť jazdy v náročnom teréne
  • lepší kontakt predného kolesa s terénom
  • viac adrenalínových zážitkov z jazdy

 

  • vyššia hmotnosť
  • väčšie nároky a údržbu, ktorá je drahšia

 

Ako vybrať odpruženú vidlicu?

Pri rozhodovaní o výbere novej vidlice je potrebné zohľadniť množstvo faktorov:

  • typ bicykla: vidlice sa produkujú na horské (tu je viac kategórií: XC, Trail, Enduro, freeride, DH ), detské, krosové a už aj gravel bicykle.
  • veľkosť kolesa: pre 20, 24, 26, 27,5, 28 a 29 palcové kolesá.
  • stĺpik vidlice: na starých a lacných bicykloch sa oužíval stĺpik s vonkajším priemerom 25,4mm so závitom, teraz bicykle majú stĺpik s priemerom 28,6mm bez závitu a drahšie kúsky majú stĺpik kónicky, teda sa smerok ku korunke vidlice rozširuje. Výnimočne sa v minulosti používali aj vidlice so stĺpikom 28,6mm a so závitom.
  • typ brzdy: dnešné vidlice majú už len návarky na uchytenie kotčovej brzdy, dajú sa však ešte kúpiť aj vidlice s úchytmi na klasické ráfikové brzdy vo vybraných rozmeroch, hlavne 24", 26" a 28".
  • spôsob upnutia predného kolesa: buď klasicky na rýchloupinák alebo pomocou pevnej 15mm osky, ktorá môže mať dĺžku 100 alebo 110mm (tzv.boost štandard).
  • spôsob pruženia: pružinové, vzduchové
  • zdvih vidlice: bežné bicykle ho majú medzi 100-120mm, celoodpružené bicykle až do 200m pre zjazdové stroje
  • typ úchytu kotúčovej brzdy: teraz sa používa PS - post mount úchyt, v minulosti aj IS úchyty

Spôsoby pruženia

Tu poznáme tri základné spôsoby pruženia v závislosti od média, ktoré pruží:

  • pružinové pruženie: vinutá pružina je najstarší spôsob pruženia, Používa sa dodnes kvôli výbornej citlivosti na malé rázy hlavne na enduro a DH bicykloch.
  • vzduchové pruženie: má výhodu v ľahkej nastaviteľnosti, kedy tlakom vzduchu nastavíte jeho tuhosť. Plusom je aj nižšia hmotnosť. Je však konštrukčne náročnejšie, tým pádom drahšie. Je aj menej cilivé na menšie nerovnosti.
  • elastomerové pruženie:  používalo sa v minulosti, kedy vidlica pružila pomocou špeciálnych elementov - elastomerov, ktoré pripomínali gumové valčeky s rôznou tvrdosťou.

Olejové tlmenie a zamykanie pruženia na odpruženej vidlici - Lockout

Prevažná väčšina odpružených vidlíc ponúka nejaký typ olejového tlmenia, ktoré má za úlohu tlmiť spätný chod vidlice, aby vidlicu ľudovo povedané "nekopala". Sofistikovanejšie tlmiče tlmia aj pohyb vidlice dole. Tlmič je buď ako smostatný prvok -kartridž, alebo sa jedná o otvorenú olejovú lázeň. Závisí to od výrobcu a modelu vidlice. Veľké značky vidlíc ako FOX, ROCK SHOX, MANITOU používajú rôzne obchodné názvy pre svoje spôsoby tmenia. Často majú aj negatívnú vzduchovú komoru, ktoru sa dá ešte presnejšie vyladiť charakteristika pruženia.
Bežnou vychytávkou je dnes uzamykanie pruženia a to buď na korunke vidlice, alebo páčkou vyvedenou na riaditká bicykla. Uzmaknutie pruženia šetrí energiu na kvalitných povroch tým, že bráni vidlici spotrebovať časť energie pedálovania na pohupovanie vidlice.

Ponúkame vidlice značiek RST a Suntour.

Heureka-recenzie zákazníkov

Anketa

Ako nakupujete bicykle?

Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info

Súkromie - potvrdenie

Objednaj online, mailom, cez telefón a vyzdvihni na kamennej predajni.
Po-Pia 9.00-15.00
So zatvorené

          Viac info na čísle  053 4413 064
Tím CykloABC.sk