Bosch Performance CX 5.generácie - nový pohon pre elektrobicykle.
Pridané 30.9.2024 16:16:32 Počet zobrazení 152
Nový pohon pre elektrobicykel Bosch Performance CX 5. generácie prináša tichší chod, zníženú hmotnosť motora aj batériií a zvýšenú kapacitu batérií. Plus mnoho ďalšieho.
Dnes, 30.9.2024 predstavil Bosch nový, prepracovaný vlajkový pohon Performance CX, už piatej generácie. Je to po desiatich rokoch od predstavenia svojej prvej verzie. Čo prináša? Na prvý pohľad je tento motor takmer na nerozoznanie voči predošlej generácii, ale zmien je viac než dosť... V stručnosti:
- nižšiu hmotnosť
- tichší chod
- batérie s vyššou kapacitou, menšími rozmermi aj menšou hmotnosťou
- podporu automatického radenia TRP a Shimano Di2
- lepšie senzory vyhodnocujúce záťaž
- vylepšený systém ABS
Bosch termín piata generácia nepoužíva, len označuje motor ako BDU374Y. Pre zjednodušenie v kominikácii a prezentácii sa však hovorí o jednotlivých generáciách.
Motor (BDU374Y)
Základné údaje zostávajú nezmenené: krútiaci moment 85Nm (dočkáme sa po skúsenostiach so 4.generáciou jeho zvýšenia jednej z nasledujúcich aktualizácii?), maximálny výkon 600W a maximálna sila dopomoci k sile jazdca až 340%. To všetko už pri 70 otáčkách za minútu.
Motor "schudol" o 100 gramov použitím krytu z horčíkovej zliatiny. Jeho hmotnosť je 2,8kg. Najzásadnejšiu zmenu nájdete v jeho prejave. Dosiahlo sa zníženie jeho hlučnosti prepracovaním konštrukcie. Bosch tvrdí, že prepracoval technológiu senzorov v motore CX Gen 5, aby bol motor citlivejší a lepšie chápal, čo jazdec a terén robia.
Samozrejmosťou sú snímače krútiaceho momentu a snímač kadencie s vysokým rozlíšením, plus nové inerciálne snímače. Tieto všetky snímače spolu merajú a vyhodnocujú údaje rýchlosťou 1 000 údajov za sekundu. Motor je takto schopný detekovať stúpanie, otrasy, zrýchlenie bicykla a vibrácie, takže vie, keď jazdíte po asfaltovej ceste do kopca alebo technickým singletrackovým klesaním. Pomocou týchto informácií spolu s meraním príkonu jazdca a aktuálnej rýchlosti podľa toho zmení spôsob, akým dodáva výkon na zadné koleso.
Bosch ďalej deklaruje oveľa lepší heat management - menšie zahrievanie sa motora pri jazde. Uchytenie motora k rámu je po novom rovnaké ako pri jeho ľahšom súrodencovi - Performance SX. Teda pomocou dvoch skrutiek a akýchsi silent blokov. Motor kladie nižší odpor pri jazde bez asistencie. Odpojuje totiž pomocou spojky prevodovku.
Motor CX Gen 5 vďaka svojej vylepšenej inteligencii obsahuje novú funkciu Hill Start Assist, ktorej cieľom je poskytnúť lepšiu priľnavosť zadného kolesa pri rozjazde na strmom svahu. Je to výborná funckia pre menej skúsených jazdcov a umožní im sa pohnúť na miestach, kde by si to predtým netrúfli. Funkcia Walk Assist bola tiež aktualizovaná tak, aby rýchlosť tlačenia ebajku bola presnejšie prispôsobená rýchlosti vašej chôdze.
Nové batérie
Bosch zároveň popracoval na nových batériách. Snahou je samozrejme zníženie hmotnosti a objemu batérie. Používa nové články s vyššou energetickou hustotou, rovnaké ako na svojej batérii CompactTube 400, ktorú predstavil spolu s pohonom SX. A že Bosch dbá o životné prostredie, dokazuje malý detail, kedy jednotlivé články nemajú žiadnu povrchovú úpravu farbením, ako tomu bolo doteraz. Takže o niečo menej chémie vo svete.
Nová batéria je v dvoch kapacitách: 600Wh a 800Wh. Hmotnosť 800Wh je 3,9kg, čo je voči predošlej 750Wh batérii pokles o cca 400 gramov.
Dĺžka batérí je rovnaká, rozdiel je len v ich hrúbke. e to vidieť aj na ich obrázkoch. Držiak batérie, v ktorom je batéria umiestnená v spodnej rámovej trubke bicykla je tak pre oba kapacity rovnaký. Malo by sa dať teda použiť na jednom ebajku obe kapacity. Uvidíme, ako sa s tým popasujú výrobcovia elektrobicyklov. S takou možnosťou totiž musia počítať pri konštrukcii rámu.
Kapacita: 600Wh / 16,7Ah |
Kapacita: 800Wh / 22,2Ah |
Každú z nových batérií je možné spárovať s rozširovačom dosahu PowerMore 250. Takže bez ohľadu na to, ktorá veľkosť je namontovaná v spodnej trubici vášho e-MTB, máte možnosť zvýšiť kapacitu zakúpením predlžovača dojazdu, ak ho budete potrebovať. Tento extender, ako je zakódované v jeho názve, pridá dodatočných 250Wh energie. Montuje sa do montážnych bodov určených pre uchytenie košíka.
Pikoškou je možnosť použiť tieto nové batérie spoločne na jednom ebajku vďaka režimu DualBatery. Spoločná kapacita tak môže byt až 1600Wh.
Nový displej Bosch Purion400
Tak pri pohľade na nový displej Bosch Purion 400 sa nedá poprieť inšpirácia konkurenčným Shimanom. Displej je farebný. Je šikovne umiestnený blízko predstavca, kde je najviac chránený pred poškodením.
Tento displej je kompatibilný s ovládačom na ráme, s Mini Remote alebo s ovládačom LED Remote. Je prispôsobiteľný cez mobilnú aplikáciu eBike Flow.
eShift - automatické radenie
Bosch už na veľtrhu Eurobike predstavil systém automatického radenia prevodov v spolupráci s firmami TRP a Shimano. Funguje s prehadzovačmi Di2 od Shimana a Easi A12 od značky TRP. Pri jazde máte možnosť zvoliť si automatický alebo manuálny režim. Systém funguje na základe zvolenej úrovne kadencie.
TRP je dcérska spoločnosť firmy Tektro, ktorá je známa výrobov brzdových systémom, hydraulických aebo mechanických.
Bosch eBike ABS Pro a Race
Doterajší systém Bosch ABS bol aktualizovaný. Je určený pre MTB jazdenie, pričom má dva nové módy. ABS Pro je určený pre bežnú horskú cyklistiku, kedy jazdec hľadá maximálnu priľnavosť pneumatík k terénu, teda vyhnutie sa šmyku pri brzdení. Zároveň predchádza neumyselnému zdvihnutiu zadného kolesa pri brzdení.
Režm ABS Race je naopak určený skúseným jazdcom, profesionálom, ktorý potrebujú oveľa garesívnejší štýl brzdenia. U nich povoľuje zodvihnutie zadného kolesa pri brzdení, čo sa využíva pri prudkých manévroch a v ostrých zákrutách.
Systém Bosch ABS podporujú brzdy Magura MT7 a TRP DH-R Evo.
BOSCH zdokonaľuje svoj ekosystém
Niekto by čakal revolúciu, prišla však evolúcia - vylepšiť čo bolo dobré na ešte lepšie. V praxi poteší nižšia hmotnosť motora a hlavne batérií, aj nižsia hlučnosť a možnosť ešte väčšiej kapacity batérie, dokonca rozšíriteľnej o ďalších 250Wh energie.
Upgade bol do značnej miery o elektronike a softvéri - získať behom jazdy viac údajov, získať ich čo najrýchlejšie a aj spracovať ich čo najrýchlejšie, aby sa dali využiť na maximalizovanie jazdeckého zážitku.
Maximálny krútiaci moment je 85Nm a patrí tak k najnižším. Po skúsenostiach s predošlou, štvrtou generáciou, kedy po jednej z aktualizácií bol softvérovo sprístupnený výšší krútiaci moment zo 75Nm na 85Nm (upgradovať sa dá len na servisnom mieste Bosch eBike, ktorým je aj naša prevádzka), je snáď možné niečo podobné očakávať aj teraz. Veď ostatné značky sa chvália krútiacimi momentami aj 95Nm. Aj keď 85Nm nemeckých bude s najväčšou pravdepodobnosťou viac ako deklarovaných 95Nm činskych. Vieme, že na čísla sa nehrá, sila tohoto motora je výborná, ale z marketingového hľadiska to nevyzerá dobre.
Bosch zdokonaľuje svoj ekosystém aj v spolupráci s ďalšími výrobcami ako Shimano, TRP, či Magura, aby bol pre výrobcov ebajkov voľbou číslo jeden, čo sa mu aj podľa nášho názoru darí. Potvrdzuje nateraz svoju pozíciu a zase o krôčik uniká konkurencii.
Konkurencia nespí
Z diaľky však už útočia "mladé pušky", a to taiwanská firma DJI - výrobca dronov, kamier a inej elektroniky a ZF - nemecký koncern z oblasti automotive. Obe firmy predstavili nové pohony, ktoré ponúkajú nižšiu hmotnosť a vyšší výkon.
Určite zaujímavo, aspoň na papieri, vyzerá pohon od DJI Avinox. Hmotnosť motora 2,52kg, krútiaci moment 105Nm, mximálny výkon 850W, hmotnosť 800Wh batérie 3,74kg. Všetko pôsobivé údaje. Systém sa ovláda a nastavuje cez mobilnú aplikáciu. Ovládanie cez bluetooth controler na riaditkách. integrovaný displej do hornej rámovej trubky.
Značka Raymon už má dokonca našpecifikovné ebajky s motorom ZF CentriX pre rok 2025. Uvidíme, či aj budú v predaji, alebo ostanú len na ako nákres na webe...
Práve presvedčiť nejakú väčšiu značku bicyklov, aby to skúsila s novým pohonom bude to najťažšie. Pre producenta bicyklov by to bol rizikový krok, určite tie nové pohony potrebujú odladiť a vychytať všetky muchy, ktoré budú určite prítomné.
Určite nespí ani Shimano, šepká sa o vývoji nového pohonu. Sram taktiež zdokonaľuje svoj pohon pod názvom Powertrain predstavený pred rokom, len ho akosi nie je vidieť na ebajkoch. A či svoj plnovýkonový pohon neskúsia ponúknuť aj Fazua a TQ...
Prvé kúsky s novým pohonom Bosch už máme na kamennej predajni. Príďte sa pozrieť.
Ak vám angličtina nerobí problém, pozrite si originálne produktové Bosch video.
Nový komentár