Späť

Ako vybrať vhodnú reťaz na bicykel.

Pridané: 24.11.2019 10:25:18 Počet zobrazení: 110

24 November 2019

Reťaz sa používaním bicykla opotrebuváva, naťahuje sa do dĺžky. Preto je potrebné reťaz pravidelne meniť, aby sa predišlo zničeniu ozubených prevodových koliesok - prevodníkov a kazety.

Ako vybrať vhodnú reťaz na bicykel.

Najdôležitejšie je reťaz vymeniť včas, kedy ešte nedošlo k nadmernému opotrebeniu ozubenia. Na to sú určené kalibre - mierky na reťaz. Kaliber jednoducho vložíme do reťaze, a ak sa takmer celý zasunie do reťaze, je najvyšší čas reťaz vymeniť za novú. Šikovnejší majstri vedia reťaz zmerať aj posuvným meradlom. To roztiahnete na dĺžku 132mm a zasuniete do článkov reťaze, je potrebné si pritom dať pozor na to, aby čeľuste meradla boli opreté o medzikrúžky reťaze a nezasunuli sa do medzierky medzi medzikrúžkom a článkom, lebo to by meranie skreslilo. Ak sa dá roztiahnuť posuvné meradlo na viac ako 132,8mm, je potrebné reťaz vymeniť.

Reťaz je zložená z vonkajších a vnútorných článkov, čapov a medzikrúžkov. Reťaze na bicykel sa vyrábajú podľa štandardu "polpalcového zuba", čiže vzdialenosť čapov na reťazi je pol palca, čo je 12,7mm. Zuby ozubených prevodov na bicykli sú vyrobené s rovnakými rozmermi. Neznamená to však, že sa dajú reťaze ľubovoľne meniť. Dôležitá je totiž ich šírka. Tu delíme reťaze na jednorýchlostné a viacrýchlostné.

1. jedno rýchlostné reťaze na bicykel

Používajú sa na bicykel s jedným prevodom, ale aj na bicykle ktoré majú prevodovku v zadnom náboji. Sú širšie a bez akýchkoľvek nábehových prelisov. Šírka reťaze v mieste čapu je cca 9mm. Šírka týchto reťazí zvykne byť označovaná ako 1/8", celé značenie rozmeru reťaze tak vyzerá takto: 1/2"x1/8".
Na BMX a freestyle bicykloch sa niekedy používajú ešte širšie reťaze so šírkou 3/16". Majú vyššiu odolnosť pri grindovaní - trikovej jazde po zábradliach a pod..

2. viacrýchlostné reťaze na bicykle

Reťaze na bicykle v rôznych šírkachSú navrhnuté tak, aby sa mohli pomocou prehadzovača pohybovať po pastorkoch bicykla. Majú rôzne nábehové tvarovanie, hlavne na vonkajších článkoch, aby bola zmena prevodov čo najrýchlejšia a bezhlučná. Zadné ozubené viackolečká, resp. kazety majú od 6 po 12 pastorkov. Na 6,7 a 8 pastorkové viackolečká sa používa rovnaký typ reťaze, rozostup jednotlivých pastorkov je totižto rovnaký. Táto reťaz býva označená ako 1/2"x3/32".
Na bicykle s 9, 10,11 a 12 pastorkami na kazete sa používajú reťaze presne vyrobené na daný počet pastorkov. Líšia sa totižto svojou šírkou, čomu zodpovedá aj rozostup medzi pastorkami na kazete a aj samotná hrúbka pastorkov. Nedá sa teda na 11 rýchlostnú kazetu použiť 9-rýchlostná reťaz. Keďže je širšia, tak by sa zasekávala.
Reťaz musí byť samozrejme kompatibilná aj s prednými prevodníkmi, ktoré sú taktiež vyrábané pre daný počet prevodov na zadnej kazete. Na obrázku vidíte reťaze v rúznych šírkach podľa počtu prevodov na kazete.

Pri kúpe novej reťaze je teda potrebné vedieť počat pastorkov na kazete a pýtať si danú reťaz. Firmy, ktoré vyrábajú prevodové systémy, teda prehadzovače, radenia, kľuky s prevodníkmi, kazety a samozrejme reťaze (Shimano, Sram atď.), ich vyrábajú ako jeden celok, aby všetko spolu pekne spolupracovalo. Potom sú však aj firmy, ktoré sa špecializujú len čisto na výrobu reťazí, a jedným z najväčších výrobcov je aj firma Yaban. Ponúka širokú paletu reťazí pre všetky počty prevodov a aj účely použitia. Kvalita jednotlivých reťazí teda závisí od použitia tvrdších materiálov, či kvalitnejších povrchových úprav čapov a článkov reťazí, čo má samozrejme veľký vplyv na životnosť reťaze. Pri najvyšších modeloch reťazí ide aj o hmotnosť a preto sa tu stretávame s ich odľahčením formou odobratia materiálu na vonkajších článkoch.
V súčastnosti vznikla nová kategória reťazí, ktoré sú určené na elektrobicykle. Zohľadňujú vyššie namáhanie, ktorému sú tieto reťaze vystavované ťahom nielen jazdca ale aj elektromotora. Každý relevantný výrobca tak ponúka aj špeciálne reťaze na elektro bicykle.

Spojky na reťaze

Spojka na reťaz bicyklaVeľmi dôležitým detailom je spájanie reťazí, ktoré sa v dnešnej modernej dobe deje hlavne pomocou spojok reťazí. Nie je teda potrebné žiadne náradie na rozdiel od bežného nitovania reťazí, kedy je k tomu potrebný nitovač reťaze a aj patričná zručnosť.

Anketa

Páči sa Vám náš nový eshop?

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info