Popis BMX bicykla

Pri rozhodovaní sa, aký bicykel kúpiť si je treba uvedomiť, že bicykel v cene 200€ až 250€ určite nie je vhodný na tréning freestyle jazdy, na nenáročné jazdenie okolo domu však bude postačovať. Takýto bicykel je totiž veľmi ťažký a veľa toho nevydrží. Ak to Vaše dieťa myslí z BMX Freestyle vážne je potrebné na začiatok investovať aspoň 350€, za čo sa už dá kúpiť pomerne slušný bicykel.
Komplet Freestyle BMX bicykel sa skladá z komponentov vyrábaných špeciálne pre BMX bicykle, ktoré ovplyvňujú kvalitu a použitie BMX bicykla. Na obrázku je BMX freestyle bicykel s popisom jednotlivých komponentov.

Popis BMX bicykla

1. Rám
Rám by mal byť z jednoduchých trubiek, bez rôznych prelisov, zbytočných zvarov a navarených kusov materiálu. Lacnejšie rámy sú zo základnej ocele, ktorá sa označuje ako Hi-Ten. Je ťažká a neznesie veľké zaťaženie. Častejšie praská. Rámy kvalitnejších BMX freestyle bicyklov sú vyrobené z chrómmolybdenovej ocele, ktorá sa zvykne označovať CrMo 4130. Je to oceľ s prímesou legujúcich prvkov chrómu a molybdénu, ktoré zvyšujú jej pevnosť a tak je možné použiť trubky s tenšou stenou a tým znížiť hmotnosť rámu.
- mal by mať decentné zadné pätky na 14mm osku. Hrubé minimálne 5mm.
- mal by mať v základe MID size stredové zloženie (najpoužívanejší stred vo freestyle BMX).
- mal by mať integrované hlavové zloženie (misky ložísk sú súčasťou rámu).
2. Riaditká
Opäť stačí klasický dizajne riaditok, maximálne dvojdielne (2 pieces). Rôzne šialené tvary riadítok sú znakom toho, že sa jedná o nekvalitný bicykel - pravdepodobne z hypermarketu alebo nejakého športového reťazca, ktorý sa snažia ohúriť dizajnom. Pre pokročilejších jazdcov odporúčame širšie a vyššie riaditka (výška 8,5 až 9" a šírka 70cm).
3. Vidlica
Platí to čo pri riaditkach: znovu klasický dizajn bez nejakých extra tvarov pätiek. Väčšinou stačí vpredu 10mm oska. Materiál sa používa obdobne ako u rámov pri lacnejších vidliciach oceľ Hi-Ten a pri lepších CrMo oceľ.
4. Kľuky
Ich výber závisí na váhe jazdca a štýle jazdy, teda čo sa bude jazdiť - flatland, dirt, park a pod. Najlepšie sú trojdielne (3 pieces) s dĺžkou kľúk 170 alebo 175mm - v závislosti od výšky jazdca. Určite neodporúčame jednodielne kľuky, ktoré sú vyhotovené z jedného kusa oceľovej tyče ohnutím do požadovaného tvaru. V tomto prípade sa jedná o najhoršiu variantu kľúk, ktoré majú nízku pevnosť a teda aj životnosť, avšak na vozenie sa pri dome budú stačiť.
5. Stredové zloženie
Ľahším jazdcom a na dirt/park jazdenie stačí 19mm oska, pre ťažších jazdcov a na real street odporúčame 22mm hrubú osku. Bežná oska má osem drážok, najkvalitnejšie majú 48 drážok - označujú sa ako tisíchran. Pri kvalitnejších bicykloch sa používajú zapúzdrené ložiská stredového zloženia, na lacnejších bicykloch sú obyčajne guľôčkové ložiská - tzv. venčeky.
6. Prevodník
Lacnejšie bicykle majú plechové tenké prevodníky z 35 a viac zubami. Tieto prevodníky sú ťažké, často už od výroby vzhľadom k cene sú nepresne vyrobené - ako vajíčko. Ak sa pripočíta tolerancia voľnobežky, tak je často problém napnúť presne reťaz. V jednej pozícii kľúk je reťaz napnutá, v inej zase povolená. Dnešným štandardom je 25 zubový prevodník vyrobený z hliníkovej zliatiny s kvalitnou povrchovou úpravou.
7. Reťaz
Používajú sa špeciálne reťaze na BMX , ktoré sú odolnejšie voči pretrhnutiu. Pri zadnom 9 zubovom pastorku sa zvyčajne používaju tzv. polčlánkové reťaze s vyššou ohybnosťou a s možnosťou skrátenia o jeden článok a tým nastavenia presnej pozície zadného kolesa v pätke.
8. Pedále
Existuje niekoľko typov pedálov pre BMX, zliatinové, hliníkové, plastové, kompozitové. Momentálnym trendom sú plastové alebo kompozitové pedále, a to z dôvodu nizšej váhy ako kovové a aj kvôli množstvu farebných variantov, takže bicykel sa dá pekne doladiť.
9. Zadný náboj
Je snáď najnamahánejšou časťou BMX bicykla, keďže musí odolávať neustálemu zaťaženiu pri jazde. Oska má vždy priemer 14mm, aby vydržala tvrdé zachádzanie, pri lepších nábojoch je dutá kvôli zníženiu váhy.
V praxi existujú 2 druhy zadného náboja:
- zo závitom, na ktorý sa namontuje voľnobežka. Používa sa na základných modeloch a nevydrží športovejšiu jazdu, nie je vhodný na Freestyle BMX. Voľnobežka je od 13 do 18 zubov.
- kazetový náboj je spoľahlivejší variant, používa kvalitnejšie západky, pružinky priamo v tele náboja. Pastorky sa používajú od 8 do 11 zubov. Njačastejšie je to 9 zubový tzv. driver.
10. Predný náboj
Zvyčajne je uložený na venčekových ložiskách, pri drahších bicykloch je uloženie na zapúzdrených ložiskách. Oska má priemer 10mm.
11. Špice
Sú vyrobené z vysokopevnostnej ocele, majú priemer 2mm.
12. Ráfiky
Lepšie BMX bicykle disponujú dvojstennými ráfikmi, lacnejšie len jednostennými.
14. Plášte
Sprostredkúvajú kontakt bicykla s podkladom a preto sú veľmi dôležitou časťou BMX bicykla. Vyrábajú sa z rôzne tkanou konštrukciou plášťa v závislosti od požadovanej pevnosti a ceny. V súčasnosti s bežné plášte šírky 2,3 až 2,4 palca štandardom.

20. Predstavec
Čím jednoduchší a ľahší, tým lepšie. Pre ťažších jazdcov neodporúčame duté skrutky v predstavci. Poznáme dva varianty predstavca, toploader a frontloader. Pri verzii toploader sa riadítka dávajú do predstavca zhora, a takýto predstavec zvýši výšku riaditok, takže keď jazdec narastie, môže takýmto spôsobom si zvýšiť výšku riaditok.

Anketa

Páči sa Vám náš nový eshop?

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info