Ako vybrať rám na BMX bicykel
RÁM / FRAME je základným prvkom určujúci kvalitu a výdrž BMX bicykla. Pri základných modeloch je rám vyrobený z Hi-Ten ocele, ktorá má najmenšiu odolnosť. Stredná úroveň bmx bicyklov obsahuje prvky z chróm-molybdenovej ocele, označovanej ako 4130 Cr- Mo, väčšinou je to spodná rámová trubka a zadná stavba. Vyššia kategória bicyklov má rám celý z Cr-Mo ocele a pre najvyššiu kategóriu sa používajú zoslabované a tepelne ošetrené trubky z japonskej ocele Sanko 4130 Cr-Mo. Geometria rámu určuje jazdné vlastnosti bicykla.
Nasledujúci obrázok popisuje základné miery a uhly bmx bicykla, ich vysvetlenie je pod ním.
1. TT – Top Tube – Vrchná rámová trubka (napr. 20.5"TT, 20.8"TT)
Táto hodnota určuje veľkosť rámu. Meria sa od stredu hlavovej trubky po stred sedlovej trubky. Čím dlhší je rám, tým je bicykel stabilnejší a kľudnejší (s dĺžkou TT rastie i dĺžka CS). Čím je kratší, tým je bicykel hravejší. Pre dirt jump&trails doporučujeme rám nad 21"TT.
2. CS – Chain Stay – Zadná rámová stavba (napr. 13.25", 13.66")
Sa podieľa na stabilite bicykla. Krátka zadná stavba robí bicykel hravejším. Čím je dlhšia, tým je bicykel stabilnejší. CS sa meria od stredu stredového zloženia (BB) po stred pätky (dropouts). Slammed - toto označenie udáva najkratšiu možnú dĺžku zadnej stavby od stredového zloženia (BB) po osku náboja (napr.: Chainstay lenght 13.97" or 13.47" slammed). U drahších bicyklov sa zadná stavba dodáva širšia pre plášte šírky 2.25".
3. HT – Head Tube angle – Hlavová trubka (napr. 74.5°, 75°)
Určuje uhol, ktorým ide vidlica k zemi a tým ovplyvňuje točivosť bicykla. Čím strmší je uhol, tým je bicykel točivejší a lepšie sa prevádzajú triky na prednom kolese (napr. 75°). Tento údaj môže ľahko ovplyvniť výška a šírka predného plášťa.
4. ST – Seat Tube angle – Sedlová trubka (napr. 71°)
Obvykle je táto hodnota 71°. Určuje miesto ťažiska. Strmší uhol posúva vaše ťažisko smerom dopredu a naopak.
5. DT – Down Tube – Spodná rámová trubka
Sa podieľa na značnom spevnení rámu. Pri lepších verziách rámov je spodná rámová trubka oválna (pevnejšia).
Doplňujúce parametre geometrie BMX rámu:
Bottom Bracket height (BB Height) - Výška stredového zloženia
Výška stredového zloženia od zeme. Opäť ľahko ovplyvňuje ovládateľnosť a stabilitu bicykla. Čím nižšie je stred (11.4"), tým je bicykel stabilnejší vo väčších rýchlostiach. Čím vyššie je stredové zloženie od zeme (11.8"), tým je bicykel živší.
Seat tube height (Standover) - Výška sedlovej trubky
Môžeme povedať taktiež výška rámu. Meria sa od stredu stredového zloženia po stred TT. Ovplyvňuje sloping (náklon) TT a tým i výsledný "look" rámu. Prispieva k jazdným vlastnostiam bicykla.
POPIS DETAILOV BMX RÁMU
Ďalšie dôležité prvky rámu s popisom a fotkami.
6. Gyro Tabs
Odnímateľné ukončovače bovdenov pri rotore. Existuje niekoľko typov. Vždy kupujte pre danú značku rámu totožné gyro tabs. Odporúčame neustále kontrolovať správne dotiahnutie imbusových skrutiek upínajúcich gyrotabs.
7. Brake Mounts Removable
U vyšších modelov je často možné kompletne odmontovať brzdový hardware (návarky, gyro tabs, vodiče bovdenov). Spracovanie hardwaru sa môže líšiť, preto odporúčame nákup vždy pre danú značku rámu. Doporučujeme taktiež neustále kontrolovať správne dotiahnutie celého brzdového systému. Pred inštaláciou všetko dôkladne premazať.
8. Dropouts - Pätky
Pätky rámu sú vždy pre 14mm osku. Ich hrúbka (sila materiálu) sa pohybuje okolo 5mm. CNC opracovanie napomáha čistejšiemu vzhľadu pätky a kvalitnejšiemu spracovaniu. Tepelná úprava pätiek zvyšuje ich odolnosť. Čím menšia je plocha pätky v spodnej časti, tým lepšie, nebráni totiž grindovaniu. Občas je v pätke prirobený taktiež integrovaný napinák zadného kolesa.
9. Seat clamp - sedlová spona
V tomto mieste sa nachádza často integrovaná sedlová spona. Je pevnou súčasťou rámu a nedá sa odmontovať. Druhá varianta sedlovej spony je voľná (odnímateľná). Vnútorný priemer je vo väčšine prípadov 25,4mm.
10. Bottom Brackets - Stredové zloženie
Existujú 4 základné druhy stredového zloženia. USA alebo americký stred je najväčší a obvykle sa používa vo verzii s venčekovými BB ložiskami. Tento stred je veľmi náročný na údržbu. Nachádza sa už iba zriedka na základných modeloch bicyklov. Euro stred, Spanish size a Mid size stred sú menšie a v naprostej väčšine sa používajú v kombinácii s kvalitnými SB- zapuzdrenými ložiskami. V posledných rokoch prevláda MID size stred.
DOPORUČUJEME
Rám by mal byť jednoduchý s čistým designem. Žiadne ploché trubky, žiadne zbytočné prevarovanie, žiadne extra tvary alebo kusy materiálu naviac: - mal by mať brzdu hore (doporučujeme) - mal by mať decentnú zadnú pätky na 14mm osku. Hrubé min. 5mm. - mal by mať v základe MID size stred (najpoužívanejší stred v FBMX) - mal by mať integrované hlavové zloženie (misky ložísk sú súčasťou rámu).
VÝBER VHODNEJ VEĽKOSTI FREESTYLE BMX RÁMU
Toto je iba orientačné rozdelenie vhodného výberu dĺžky rámu podľa výšky jazdca. Výška jazdca sa určuje od hlavy až k päte:
Rider od 145cm do 165cm = doporučená veľkosť rámu: 20"TT, 20.25"TT, 20.4"TT
Rider od 165 do 185cm = doporučená veľkosť rámu: 20.5"TT, 20.6"TT, 20.8"TT
Rider vyšší než 190cm = doporučená veľkosť rámu od 21"TT a viac.
S dĺžkou rámu súvisia taktiež rozmery ďalších komponentov a to riadítok a kľúk. S rastúcou dĺžkou rámu rastie výška a šírka riadítok. U kľúk sa ich dĺžka pri bežných bicykloch s veľkosťou 20" TT až 21" TT pohybuje okolo 170 až 175 mm.