Späť

Všetko o elektrobicykloch.

Pridané: 16.5.2016 20:48:59 Počet zobrazení: 486

16 Máj 2016

V tomto článku sa dozviete základné informácie o elektrobicykloch, ktoré Vám pomôžu pri rozhodovaní sa o tom, ktorý elektro bicykel je pre Vás ten vhodný.

Všetko o elektrobicykloch.

Elektrobicykle si postupne nachádzajú svoje miesto na trhu. Sú riešením pre bicyklovaniachtivých ľudí, ktorí z rôznych príčin potrebujú dopomoc elektromotora. V mnohých prípadoch sú to ženy, ktoré od prírody nedisponujú takou fyzickou silou ako muži a s dopomocou elektropohonu sú schopné zvládnuť rovnaké porcie kilometrov ako ich partneri. Ďalšou skupinou sú starší ľudia, pre ktorých elektrobicykel predstavuje možnosť dostať sa ďalej a tým prebádať väčšie územie pri jazde. Zároveň môžu dobre poslúžiť ako dopravný prostriedok napr. na cestu do práce, kedy cyklista spraví niečo pre svoje zdravie ale zároveň nepríde do práce zničený.
Použitie elektrobicyklov upravujú zákony. Pre ich výbavu platí to isté ako pre klasické bicykle, teda odrazové slíčka, predné a zadné svetlo a zvonček. Nie je potrebný vodičský preukaz. Prilba je povinná mimo obce pre dospelé osoby.
Maximálny výkon motora je obmedzený na 250 Wattov, a hmotnosť bicykla nesmie prekročiť 40kg. Ak má e-bicykel pomocný akcelerátor, ktorý umožňuje rozjazd bicykla bez šľapania do pedálov, tak maximálna povolená rýchlosť je rozjazd je obmedzená na 6km/h. So šľapaním do pedálov je maximálna rýchlosť povolená do hodnoty 25km/h.
Základom e-bicykla je buď klasický bicykel, doplnený o elektrosadu, alebo za účelom kombinácie z elektromotorom skonštruovaný bicykel so špeciálnym rámom a držiakom motora a batérii. Pri prestavbe bežného bicykla na elektrobicykel je potrebné povedať, že bežné bicykle nie sú skonštruované na prídavný motor, kedy na rám bicykla pôsobia vyššie sily ktoré sú aj inak smerované, čo môže mať za následok až deštrukciu bicykla. Hlavne keď sa použijú rôzne necertifikované elektro sady, ktoré sú ponúkané na internete, a ktorých výkon presahuje aj 1kW. Súčasťou elektro sady na bicykel je okrem motora a batérií aj elektronická meracia jednotka, senzor šľapania, ovládacia jednotka na riadítkach, prepojovacie káble a väčšinou aj upravený nosič na batérie, pokiaľ nie je na ne špeciálne upravený rám.

Momentálne najväčšou nevýhodou elektro-bicyklov, na ktorej odstránení sa ale neustále pracuje, je ich váha. Nemecká značka Cube predstavila už v roku 2012 kolekciu elektrobicyklov pod označením Epo, kde ich váhu sa podarila znížiť až na necelých 19kg. Zatiaľ je to samozrejme vykúpené vysokou cenou nad 2000€, ale vývoj ide stále vpred, takže určite sa dočkáme časom aj priaznivejších cien.

V súčasnosti sú batérie najdôležitejším a aj najdiskutovanejším článkom každého e-bicykla. Na nich totiž závisí dojazd. Staré olovené akumulátory sú už minulosťou, aj keď sa ešte objavujú na lacných bicykloch. Moderné akumulátory delíme na:
1.NiMH - Nikel metal hybridné - dajú sa rýchlo nabíjať, majú životnosť až 500 nabíjacích cyklov. Dajú sa skladovať v nabitom aj vybitom stave a je možné ich repasovať. Majú dvojnásobnú kapacitu oproti NiCd akumulátorom.
2.Li-Ion - Lithium iontové - majú vyššiu kapacitu a hlavne nízku hmotnosť pri dlhej životnosti až 1000 nabíjacích cyklov. Takmer u nich neprichádza k vybíjaniu, avšak rýchlejšie starnú pri vyššej teplote a môže u nich dôjsť k vznieteniu alebo výbuchu.
3. Li - Pol - Lithium polymerové - sú najlepšie v pomere výkon/životnosť/hmotnosť, sú však najnáročnejšie na presné nabíjanie. preto je k nim potrebná špeciálna nabíjačka. Taktiež hrozia výbuchom alebo samovznietením.
4. LiFePO4 - Lithium železo fosfátové - sú cenovo dostupnejšie, majú výbornú tepelnú stabilitu a vedia rýchlejšie absorbovať i vydávať energiu. Majú však nižšiu vnútornú pamäť a pri rýchlom nabíjaní kolísa ich životnosť. Stále sa pracuje na ich vývoji.
Elektromotory v súčasnosti predstavujú striedavý motor, ktorý sa nachádza buď v prednom náboji (teraz už čoraz zriedkavejšie riešenie), alebo v zadnom náboji, prípadne tvorí komplet spolu s kľukami – vtedy si tento motor vyžaduje špeciálny tvar rámu bicykla.
Motor môže byť vybavený voľnobežkou a vtedy pri jazde dole kopcom sa neotáča a nie je schopný vyrábať prúd. Pri šľapaní bez jeho dopomoci tak nekladia jazdcovi odpor a jazdec prekonáva iba jeho minimálny odpor daný magnetickým poľom stáleho magnetu a pólami elektromotora.
Ďalej poznáme motor s možnosťou rekuperácie, teda spätného dobíjania batérie pri brzdení, kedy dochádza pri prekročení istej rýchlosti bez pedálovania alebo pri stlačení brzdovej páky so senzorom k výrobe elektrickej energie. Motor teda pomáha brzdiť bicykel a pri tom vyrába energiu, ktorou sa dobíjajú batérie. Toto dobíjanie je v súčasnosti len v jednotkách percent a je to stále otázka ďalšieho vývoja. Nevýhodou v tomto prípade je fakt, že pri vybití batérie jazdec prekonáva väčší odpor než pri bicykli s voľnobežkou.

Predaj bicyklov na splátky cez Quatro.

Anketa

Páči sa Vám náš nový eshop?

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info