Menu

Prečo nie sú bicykle.

Pridané 17.3.2021 11:42:31 Počet zobrazení 8369

Asi ste sa už mnohí presvedčili, že kúpiť si v týchto dňoch, na začiatku cyklistickej sezóny, svojho vysnívaného dvojkolesového tátoša môže byť riadny problém. Niekdy dokonca momentálne neriešiteľný.

Prečo nie sú bicykle.

Prídete do cyklo obchodu a máte už predbežne vybrané bicykle, medzi ktorými si chcete vybrať. A my Vám povieme, že tento nie je a ani už nebude, tento bude o 3 mesiace a na ďalší odpovieme, že nevieme či bude. Čo sa stalo v cyklo biznise?

Všetko začalo už začiatkom roka 2020, keď prepukla korona kríza. Najprv v nás vznikla panika, že čo urobíme s bicyklami, ktoré máme vopred objednané. Volali sme dodávateľom a snažili sa znížiť naše objednávky. Ako sa však ukázalo, nastala práve opačná situácia. Keďže cyklistika je jeden zo športov, ktorý sa dal robiť bez obmedzení, dopyt po bicyklov prudko vzrástol. O viac než 50%. Nielen u nás, ale na celom svete. Typickým príkladom bol manželský pár, ktorý si zrazu chcel kúpiť bicykle. Bolo jasné, že na bicykli naposledy jazdili pred 20-timi rokmi ako deti. Chceli však nejako zmyslupne vyplniť voľný čas, keďže bolo jasné, že s dovolenkami to nevyzerá tento rok dobre. Druhou skupinou zákazníkov, ktorí zrazu zvyšovali dopyt po bicykloch boli ľudia, ktorí začali bicykel používať ako dopravný prostriedok. Jednoducho nechceli cestovať v preplnených prostriedkoch MHD a riskovať nákazu Covidom.
My sme sa snažili od našich dodávateľov skúpiť všetko čo mali na sklade už v máji, videli sme čo sa deje. Niečo sa dokúpiť podarilo, avšak často bola ich odpoveď v zmysle, že nám nemôžu predať nami požadované množstvá, ale musia to prerozdeliť medzi všetkých svojich odberateľov. Jednoducho sa v roku 2020 predalo všetko, aj staré ležiaky na obchodoch a následne aj staré ležiaky na skladoch dodávateľov.

Teraz je potrebné premostiť na opačnú stranu - k výrobcom komponentov a samotných bicyklov. Tí sú v podstate všetci v Ázii: Čína, Taiwan, Singapur, Malajzia, po novom už aj Kambodža a Bangladéž. Aj ich sa dotkla korona a mnohé fabriky boli na mesiac, dva zatvorené. Následný rozbeh výroby tiež trvá nejaký čas. Výrobcovia zadali svoje objednávky komponentov na bicykle riadne zvýšené, keďže boli sklady prázdne a bol predpoklad vyšších predajov aj v nasledujúcom roku, až dvoch. Tu je potrebné spomenúť aj fenomén elektro bicyklov, predaje ktorých rastú raketovo každým rokom. Tie takisto prispievajú k vyšším požiadavkám na výrobcov dielov.

Teraz trošku zabrdneme to toho, ako funguje samotná výroba bicyklov. V Európe dováža prevažná väčšina značiek hotové bicykle, ktoré sa zmontujú vo fabrikách v Ázii. Týka sa to všetkých svetových značiek ako sú Specialized, Merida, Scott, Trek, Giant, GT, Cannondale atď. Niektoré európske značky zasa si montujú bicykle vo vlastných fabrikách v Európe, príkladom sú značky ako Cube, Ghost, Orbea, Kross, ale aj slovenské firmy Kellys, CTM, Dema. Produktom cyklistických firiem je vlastne len rám, ktorý si väčšie značky navrhnú sami čo sa týka geometrie, kinematiky pruženia, materiálu, profilov trubiek. Menšie značky často siahajú po hotových katalógových rámov ázijských producentov, ktoré si dajú nalakovať v požadovanom dizajne. V oboch prípadoch výroba samotných rámov prebieha u jedného z ázijských výrobcov. Úlohou cyklistických značiek je následne našpecifikovať osadenie jednotlivých modelov čo sa týka odpruženej vidlice, prevodov, kolies a kokpitu. A tu sa dostávame opäť k predchádzajúcemu odstavcu, tu totiž vznikol hlavný problém. Výrobcov komponentov máme v podstate dvoch: Shimano a Sram. V minulosti existovali výrobcovia komponentov aj v Európe, napr. Sachs, Regina. Pravda, máme tu Campagnolo, ale to ponúka len diely na cestné bicykle a ich podiel na trhu je zanedbateľný. Inú prehadzovačku ako je Shimano / Sram si je len ťažko predstaviť na bicykli za 1000€. Tieto firmy sú zavalené objednávkami a termíny sa naťahujú na viac než rok. Ak si teraz, v čase zverejnenia tohoto článku firma zadá objednávku na komponenty, tak dodávku môže očakávať skutočne  o rok. Podobná situácia je aj pri výrobcoch odpružených vidlíc, či plášťov.

Problémy v preprave

Kontajnerová loď na prepravu tovaru z ÁzieTo však nie sú zďaleka jediné problémy. Keďže sa očakával pokles prepravy z Ázie, prepravné spoločnosti nevrátili prázdne kontajnery do Ázie. Čiže aj keď máte vyrobené bicykle, je problém ich prepraviť do Európy. Cena prepravy medziročne vzrástla na päť násobok. Predtým bola cena jedného kontajnera okolo 2000€, teraz sa vyšplhala na 10000€. To tlačí ceny prepravovaného tovaru hore. Platí to hlavne pre lacnejšie bicykle, veď keď zoberieme priemerné množstvo bicyklov jednom kontajneri okolo 300ks, zrazu je každý bicykel drahší vo výrobnej cene kvôli preprave o 8000€/300ks, teda o cca 27€. to je suma bez DPH, bez ciel a obchodných prirážok. Reálne je to 50€. Na lacnom bicykli za 350€ riadny nárast.
Rovnako aj výrobcovia komponentov a samotný výrobcovia rámov zvyšujú svoje ceny vzhľadom na enormný dopyt. Platí trhové pravidlo, že cena závisí aj od vzťahu dopyt - ponuka. Nové bicykle sú teda drahšie a všetko nasvedčuje tomu, že ceny budú ešte rásť.

Ako to teraz vyzerá

Nám nejaké bicykle postupne prichádzajú. Avšak výber aký bol o takomto čase po minulé roky ani zďaleka nie je. Niektoré modely, a nie je ich málo, sa už zohnať vôbec nedajú. Zvyčajne sa dal o takomto čase zohnať hocaký bicykel aktuálnej sezóny požadovanej značky, modelu, veľkosti a farby. Dokonca sa dopredávali modely predošlej sezóny v rôznych akciách. Tento rok bude teda iný.

V cyklo biznise sa bicykle totiž objednávajú v lete na budúcu sezónu. Bicykle modelového roka 2021 sme teda objednávali v lete 2020. Naši dodávatelia nám však krátia naše predobjednávky, posúvajú sa termíny dodania preobjednaných bicyklov. Dokonca jedna značka s ktorou obchodujeme vyše desaťročie nám najprv zoškrtala predobjednávku, potvrdil nám len 70% objednaných bicyklov. Ubehli tri mesiace a bolo nám oznámené, že vzhľadom na predlžovanie výrobných termínov kvôli nedostatku komponentov nám aj z už potvrdených bicyklov nevedia dodať všetky. Iným firmám sa zase posúvajú termíny naskladnenia bežne o 3 až 5 mesiacov. To čo malo byť vo februári bude až v júli...

Bicyklov teda bude nedostatok. A nielen bicyklov. Už teraz sú problémy so zásobovaním náhradnými dielmi. Dovozca Shimana nemá kazety, prehadzovačky, reťaze... Firmy distribujúce plášte majú taktiež prázdne sklady. Bude problémom si dať opraviť svoj starší bicykel.

Aby firmy zabezpečili dostatok bicyklov, už teraz objednávajú diely na bicykle modelového roka 2022. Nám dnes, t.j. 16.3.2021 jeden náš dodávateľ poslal predobjednávku na tieto bicykle. Teraz si máme objednať bicykle, ktoré budeme predávať v roku 2022. A to Nám z bicyklov modelového roka 2021 dodal len 15%...
Je veľký predpoklad, že nedostatok bicyklov bude aj v roku 2022.

Vyberte si z našej ponuky bicyklov:

Ako to nakoniec dopadne?

To nikto nevie. Aj na začiatku korona krízy ľudia v panike vymetali supermarkety a vykúpili všetky trvanlivé potraviny. Pravdou však je, že aj na začiatku tohoročnej sezóny 2021 je dopyt po bicykloch a hlavne elektro bicykloch obrovský a predaje sú vysoko nad bežnými predajmi predošlých rokov a nič nenasvedčuje, že by mali klesnúť. Informácie od našich dodávateľov hovoria, že situácia sa stabilizuje až koncom roka 2022...
Najdôležitejším faktorom je však Covid - ako sa s ním vysporiadame. Možno ľudia obmedzia svoje výdavky a bicyklov bude tak akurát. Zdraženie bicyklov, ktoré sa udialo a ešte sa udeje možno vybalancuje dopyt. Možno ázijský výrobcovia postupne zvýšia výrobné kapacity a situácia sa časom, v priebehu roka upokojí. Možno...

Kto na tom získa?

Veľké globálne značky. Tie vďaka svojej vyjednávacej sile sú uprednostňované u výrobcov komponentov. Je totiž rozdiel či značka predá ročne 700 000 bicyklov, alebo 30 000 bicyklov. Menšie lokálne značky, ktoré obsluhujú napríklad regióny strednej európy a občas niečo vyvezú aj ďalej môžu čeliť veľkým problémom. Aj existenčným.

Obdobne na poli maloobchodu situácia nahráva veľkým predajcom. Inú vyjednávaciu pozíciu má predajca v Bratislave, ktorý predáva ročne tisíce bicyklov a inú obchodník niekde v malom mestečku na východe, ktorý predá niekoľko málo sto bicyklov, hlavne nižšej cenovej kategórie.

Aktuálnu situáciu v dodávkach bicyklov a elektrobicyklov mapujeme v článku "Budú bicykle v roku 2022?"

Potrebujete poradiť?

Neváhajte nás kontaktovať

Heureka-recenzie zákazníkov

Anketa

Ako nakupujete bicykle?

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Nastavenie súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Produkt bol vložený do košíku
Pokračovať v nákupe Objednať