Plášťe na horské 29" palcové bicykle
Horské bicykle s kolesami a teda aj plášťami s rozmerom 29 palcov dobyli svet horskej cyklistiky a odsunuli pôvodné horské 26" bicykle do úlohy detských a rekreačných bicyklov. Preto aj výber 29 palcových plášťou je najširší. Čítať ďalej.
Najpredávanejšie produkty
-
Plášť Schwalbe 29x2,6 Johnny Watts
MTB plášť vhodný na elektro bicykle.
Na predajni 2+ ks
41 €
-
Plášť Schwalbe 29x2,35 Johnny Watts
MTB plášť vhodný na elektro bicykle.
Na predajni 2+ ks
41 €
-
Plášť Schwalbe 29x2,6 Johnny Watts 365
MTB plášť vhodný na elektro bicykle.
Na predajni 1ks
43 €
-
Plášť Maxxis 29x2,2 Ikon kevlar EXO TR DC
Rýchly plášť pre pretekárky ladených cyklistov v Tubeless ready prevedení.
4-8 dní
44 €
-
Plášť Maxxis 29x2,3 High Roller II kevlar EXO TR DC
Obľúbený plášť na jazdenie v ťažkom teréne v tubeless ready prevedení.
4-8 dní
44 €
-
Plášť Maxxis 29x2,1 Aspen kevlar EXO TR 120TPI DC
Skvelý plášť pre závodne jazdiacich cyklistov v skladacom kevlarovom Tubeless Ready prevedení.
4-8 dní
44 €
Rozmer plášťov 29"
Priemer plášťov je jasný, je to 29 palcov. V praxi sa môžete stretnúť aj s mierou v mm, vtedy je to rozmer 622. Na plášti zvyčajne nájdete oba tieto označenia, napr. 29x2,25 je v druhom, milimetrovom značení 622x57.
Od šírky plášťa závisia jeho tlmiace schopnosti. Čím je plášť širší, tým je komfortnejší, avšak je ťažší a má väčší valivý odpor. Na bežné jazdenie je najpoužívanejšia šírka 2,25", pre trailové a all-mountain jazdenie až do 2,5". Na elektro bicykloch sa stretnete s pläšťami 29x2,6 a niekedy aj širšími.
Jazdný štýl a podmienky na trati
Výber plášťov závisí aj jazdného štýlu a typu trate. Na rýchle XC preteky sú vhodné užšie typy s nižším dezénom, ktorý má čo najnižší valivý odpor. Aj za cenu nie až tak výrazných brzdných a záberových schopností. Typickým dezénom je napr. Schwalbe Racing Ralph a Racing Ray, alebo Maxxis Ikon a Recon Race.
Na technické jazdenie typu all-mountain a enduro zase sú vhodnejšie hrubšie dezény a aj širšie plášte. Majú totiž lepší záber a aj lepšie prenášajú brzdný výkon. Zástupcami tejto kategórie sú Schwalbe Nobby Nic, Continental TrailKing, Maxxis Rekon.
Podmienky na trati sú taktiež dôležité pre voľbu plášťov. Do mokra a blata sú určené špeciálne dezény s redším vzorom, aby sa posilnila ich samočistiaca schopnosť. Bežné dezény sa tam totiž upchajú a strácajú grip.
Konštrukcia plášťa na 29" horské bicykle
Konštrukčne sa každý plášť skladá z pätky, textilnej kostra a gumovej zmesi. Pätka drží plášť na mieste v ráfiku. Buď je drôtová - pri bežných plášťoch, alebo kevlarová, ktorá je ľahšia a drahšia. Plášť sa dá ľahšie nasadiť a je ho možné poskladať do malého balíčka.
Pre vlastnosti plášťa zohráva dôležitú úlohu jeho kostra. Tá je z textilných alebo nylonových vlákien a ich hustota je udávaná hodnotami EPI (Ends Per Inch) alebo TPI (threads per inch). Bežné plášte maj túto hodnotu do 30TPI, zlatá stredná cesta 60TPI. Pretekárske modely až 127TPI. Čím je táto hodnota väčšia, tým je plášť ľahší a má nižší valivý odpor.
Na jazdné vlastnosti má podstatný vplyv aj druh gumovej zmesi. Zjednodušene povedané je mäkká zmes vhodná do náročných terénnych podmienok, kde poskytuje vyššiu priľnavosť, lepšiu trakciu a istejšie ovládanie bicykla, tvrdá zmes zase ponúka menší valivý odpor, väčšiu odolnosť voči defektu a predovšetkým o dosť vyššiu životnosť.
Aby výrobcovia optimálne skombinovali výhody rôznych zmesí, používajú na jeden plášť dve a niekedy aj tri rôzne gumové zmesi. Tie sú na plášti rozmiestnené tak, aby sa dosiahli čo najlepšie požadované vlastnosti pre daný typ plášťa.
Bezdušové plášte
Špeciálnu kategóriu plášťov tvoria bezdušové plášte. Ako už je zrejmé z ich názvu, tieto plášte nepotrebujú duše, ale vyžadujú špeciálny ráfik a ventilček. Fúkajú sa na nižší tlak, keďže odpadá riziko prerazenia duše o ráfik. Nižší tlak zaisťuje lepší kontakt s terénom, vyššiu priľnavosť a väčšie jazdné pohodlie.
Väčšina MTB plášťov s kevlarovou pätkou je dnes na bezdušové použitie priamo navrhnutá. Tieto plášte nesú označenie Tubeless ready. Do tých sa používa ešte špeciálny latexový roztok - tmel (tzv. mlieko), ktoré dokáže utesniť akýkoľvek otvor až do priemeru 4 mm. To v praxi znamená, že nevadí ani prederavenie plášťa nabehnutím na menší črep či klinec. A vďaka tomu zase môžete použiť aj do terénu tenšie a ľahšie plášte, čo znamená menší valivý odpor, ktorý umožní dosiahnuť vyššiu rýchlosť a lepšie výkony.