Aký bicykel vybrať

Základom správnej voľby je, najprv si ujasniť, čo od bicykla vlastne očakávame, ako často ho chceme používať, v akom teréne a tiež koľko zaňho chceme minúť peňazí. Inak samozrejme pri výbere uvažuje začínajúci cyklista, ktorý sa najčastejšie rozhoduje medzi základnými kategóriami bicyklov, a iné požiadavky má už skúsenejší jazdec, ktorý sa chce s novým bicyklom posunúť o krok ďalej a už hľadá bicykel s konkrétnym zameraním. Základné delenie teda sústreďme na bicykle horské, cestné a crossové.

Horský bicykel (MTB)

Horské bicykle sú samozrejme najvyhľadávanejšie a logicky aj najpočetnejšou kategóriou. Najväčšou výhodou horského bicykla v klasickej podobe je jeho univerzálnosť. Bez problémov umožňuje jazdu po ceste aj v teréne. Pokiaľ si chceme obstarať domov jeden bicykel, z najväčšou pravdepodobnosťou bude ideálnou voľbou horský.

Na občasné pohodové jazdenie v nenáročnom teréne stačí bicykel lacnejšej triedy, spravidla okolo 400€ alebo aj menej. Pokiaľ sa ale chcete pustiť do terénu a radi sa zveziete aj rýchlejšie, bude vhodnejšie siahnúť po stroji v cenovej relácii aspoň okolo 600-700€. Tu už začínajú športovejšie orientované modely. Ak máte v pláne jazdiť viacej, bola by chyba za každú cenu sa držať dopredu danej sumy, tu každé Euro naviac môže znamenať kvalitatívny posun.

Základom horského bicykla je tuhý, vo väčšine prípadov duralový rám a funkčná odpružená vidlica so zdvihom 80 milimetrov a viac. Aj keď bicykel s pevným rámom a odpruženou vidlicou za cenu 800€ nemôžeme zďaleka označiť za pretekársky, jedná sa už o kvalitnejší materiál často použiteľný aj na vyložene športovú jazdu, prípadne aj na MTB maratóny.

Novou kategóriou bicyklov sú tzv.Fatbiky, ktoré sú typické použitím širokých plášťou so šírkou okolo štyroch palcov. Ich prioritné určenie je na jazdu po snehu či piesku, ale nájdu uplatnenie aj ako prvok zábavy pri jazde v lesoch a bikeparkoch. Jazda na nich je hlavne o zábave, a napriek ťažkopádnemu vzhľadu, kedy má zákazník pocit, že ten bicykel nebude sa chcieť pohnúť vpred, po nasadnutí naň a šliapnutí do pedálov je prekvapený, že bicykel v pohode zrýchľuje.

Samostatnou skupinou sú celoodpružené bicykle, ktoré si získavajú aj u jazdcov cross-country stále väčšiu obľubu. Pokiaľ ale máte v pláne dať za bicykel 700€, rozhodne bude lepšou voľbou bicykel s pevným rámom. Odpružený rám u vyložene lacných bicyklov bude vykompenzovaný menej kvalitnými dielmi, takáto voľba by bola síce na pohľad efektná, ale z hľadiska jazdných vlastností nesprávna. Kvalitný ľahký celoodpružený bicykel je každopádne prínosom, musí sa ale počítať okrem iného s jeho väčšou údržbou, ktorú vyžadujú čapy, tlmič a podobne. Na normálne jazdenie krajinou stačia zdvihy okolo 100 až 120 milimetrov. Ak chcete na bicykli v prírode viac vyvádzať a posúvať svoje hranice, rozhodne siahnite po bicykli s väčšími zdvihmi a s odolnejším rámom.

Univerzálnosť zabezpečia celoodpružené bicykle kategórií All-Mountain alebo Enduro. Na nich môžete vďaka prijateľnej hmotnosti normálne jazdiť a pritom vydržia aj drsnejšie zaobchádzanie. Freeridové bicykle sú ešte o kus ďalej a na kopec sa s nimi budete škriabať dosť ťažko. Dole to ale bude stáť za to. Zdvihy pružiacich jednotiek nad 150 milimetrov urobia svoje. Za vyložene jednoúčelové je možné označiť zjazdové špeciály určené len a len na jazdu z kopca v náročnom teréne. Stále väčšiu obľubu ale získavajú taktiež bicykle pre mladých jazdcov na „pouličné vyvádzanie“, ktoré označujeme pojmom dirt alebo street bicykle. Tie sa spravidla vyznačujú jednoduchšou výbavou, veľmi hutným ale vynikajúco ovládateľným rámom za prijateľnú cenu.

V posledných rokoch sa rozrastá trieda špeciálnych športových horských bicyklov s geometriou určenou pre ženy. Výhodou je kratší rám, ktorý vyhovuje ženskej anatómii, ďalej pohodlnejšie širšie sedlo, väčšinou špeciálne gripy a v neposlednej rade aj zodpovedajúci dizajn. Žena vezúca sa na horskom bicykli od priateľa, s nepohodlne natiahnutým trupom a so sedlovkou zasunutou na maximum v ráme, taký obrázok je dnes už našťastie minulosťou. Výber je skutočne široký. Podobná situácia je aj s detskými horskými bicyklami. Už nie je výnimkou naraziť na kvalitnejší detský bike s prijateľnou hmotnosťou. Viacmenej situácia je a aj naďalej asi bude taká, že rodičom sa nechce míňať vysoké sumy za bicykel pre dieťa. S vyššou hmotnosťou lacného detského bicykla je preto nutné počítať.

26/27,5"/29“bicykle

Jedným z charakteristických znakov MTB boli donedávna 26''kolesá. Vývoj však nemožno zastaviť a tak sa objavili 29''kolesá. 29“ kolesá sú nepochybne v súčastnosti najväčším fenoménom v horskej cyklistike. Sú lepšie, alebo je to reklamný ťahák? Po skúsenostiach a testovaní, môžeme povedať, že pre určitú skupinu jazdcov a pre určité druhy terénov sú 29“ bicykle prínosom. Testovaním sa zistilo, že 29“ bicykel je na rýchlej trati, ktorá nemá náročné výjazdy a zjazdy, rýchlejší o 30“ na každú hodinu jazdy. Takže pre koho je 26“ a 29“ bicykel?

26“ bicykel je v teréne obratnejší, lepšie zvláda prudké a pomalé výjazdy, má lepšiu manévrovateľnosť v trialových chodníkoch a v prudkých zákrutách. Má nižšiu hmotnosť.

29“ bicykel je v teréne kľudnejší, lepšie zvláda nerovnosti, má menší uhol nájazdu na prekážky, má väčšiu zotrvačnosť, je trocha ťažší.  Je jednoznačne určený pre kľudnejšie jazdy a pre vyšších jazdcov. Po výmene trekingových plášťov môžete ich využiť aj na cykloturistiku.

Aby nebolo dosť rozmerov, tak v roku 2014 nastúpili na trh bicykle s rozmerom 27,5". Tieto biky sú vhodné pre ľudí, ktorí sú nižšieho vzrastu, prípadne im z rôznych príčin nevyhovuje bicykel s veľkými 29" kolesami. Nie každého totiž 29" bicykle oslovili, hlavne pre ich veľkosť a do istej miery "nemotornosť". Bicykle s 27,5" kolesami postupne nahradia rozmer 26", ktorý ostane ako kategória lacných bicyklov. Pre mnohých jazdcov sú práve 27,5" bicykle ideálnym kompromisom medzi ovládateľnosťou, agilitou a priechodnosťou terénu.

Cestný a fitness bicykel

Cestný bicykel je väčšinou rýchly, ľahký, elegantný, chýba mu ale univerzálnosť. Doporučujeme si ho kúpiť iba za predpokladu, že budete jazdiť len po kvalitnom asfalte a pokiaľ ste si stopercentne istí, že akýkoľvek terén budete ochotní oželieť. Pokiaľ áno, cestný bicykel vás uspokojí svojou ochotou zrýchľovať a rovnako rýchlo najazdenými kilometrami. Rýchlosť cestného bicykla je oproti bicyklu horskému s hrubými plášťami logicky nezrovnateľná. Cestný bicykel ale nie je zďaleka určený len pre pretekárov. V poslednej dobe získávajú stále väčšiu obľúbenosť bicykle fitness. Jedná sa o rýchle cestné bicykle s úzkymi plášťami, ale s rovnými riadítkami a väčšinou s trojprevodníkom. Ich hmotnosť aj rýchlosť je porovnateľná s klasickými cestnými bicyklami, ponúkajú ale pohodlnejší posed, podobný MTB. V súčasnosti už aj lacnejší cestný bicykel ponúkne kvalitný ľahký rám a väčšinou aj karbónovú prednú vidlicu či kombinované brzdové páčky s radením.

Crossový bicykel

Crossové bicykle sú veľmi univerzálne, jedná sa o akési skríženie horského a cestného bicykla. Rám svojou geometriou pripomína MTB, sú ale použité užšie plášte s menej hrubým vzorom. Crossový bicykel je preto vhodný na cestu aj do menej náročného terénu, teda na poľné a lesné cesty a podobne. Z tohoto dôvodu je často vyhľadávaný cykloturistami, ktorí nepotrebujú jazdiť v drsnom teréne a pohybujú sa prevažne po menej kvalitných asfaltových cestách či v ľahko zjazdnom teréne. Od krosov nie je ďaleko k trekkingom. Tie ponúkajú naviac už v základnej výbave blatníky, osvetlenie, často aj nosič alebo stojan. Táto kategória turistických bicyklov je konštruovaná predovšetkým na cestu a má mnoho spoločného s crossovými bicyklami.

BMX bicykle

BMX bicykle sú určené ja trikovú jazdu v parkoch alebo na hlinených skokoch, tzv. dirtoch. V poslednom čase sa dostáva do popredia tzv. Street, nazývaný aj pouličný freestyle. Bicykle teda musia zniesť obrovské zaťaženie a byť pritom ľahké. Kvalitné BMX bicykle začínajú na cene okolo 450 až 500€. Lacné bicykle v cenách okolo 200-300€ poslúžia len na jazdenie okolo domu, pri náročnejšom používaní sa rýchlo rozpadajú a to doslova.
Kvalitný BMX bicykel má rám vyrobený z Cr-Mo (chróm-molybdénovej) ocele, ktorá je ľahšia a znesie väčšie zaťaženie. Takisto aj riaditká, predná vidlica a kľuky sú z tohoto materiálu, pri drahších bicykloch sú ešte tepelne upravované pre ďalšie zvýšenie tuhosti a životnosti. Pri týchto kvalitných BMX bicykloch sú všetky ložiská, teda hlavové a stredové zloženie a predný a zadný náboj,  zapúzdrené pre zvýšenie životnosti.

Kvalita sa vyplatí

Bolo by chybou sa domnievať, že drahší bicykel rovná sa menej údržby. Naopak! Drahý bicykel je často ľahký, konštruovaný na pretekárske použitie. Úbytok materiálu zabezpečí jazdcovi lepšiu akceleráciu a výbornú ovládateľnosť, zároveň ale v mnohých prípadoch aj väčšiu náchylnosť na poškodenie. Kvalitnejší bicykel často znamená zložitejšie technológie ako napríklad hydraulické brzdy, olejom tlmené odpružené vidlice a podobne. Takýto bicykel síce umožňuje lepší výkon, so servisom je ale nutné počítať. Pokiaľ si môžete dovoliť dať za bicykel za 1500€, alebo aj 2500€, neváhajte a urobte tak. Rozhodne kvalitatívny posun medzi jednotlivými triedami bicyklov spoznáte. A pokiaľ si hovoríte, že na vaše občasné jazdenie stačí bicykel za pár korún, ste na omyle. Práve v prípade, že nejazdíte často, tak by ste si mali aspoň tú občasnú jazdu vychutnať na funkčnom kvalitnom bicykli, s ktorého hmotnosťou nebude váš netrénovaný organizmus príliš bojovať.

VYSVETLENIE KATEGÓRIÍ BICYKLOV

4X (fourcross)

Bicykle určené pre fourcrossové preteky, v ktorých štyria jazdci súťažia na krátkej trati so skokmi a klopenými zákrutami. Vyznačujú sa špeciálnou pretekárskou geometriou.

All Mountain/Enduro

Celoodpružené horské bicykle určené pre svižnú jazdu ťažkým terénom. Zdvihy odpruženia sa najčastejšie pohybujú približne v rozmedzí 130 až 160 mm. Spadá sem aj kategória Enduro, ktorú často charakterizujú o niečo nižšie zdvihy (100 až 130mm).

BMX

Bicykle pre bikros s veľkosťou kolies 20“ a 24“ s jedným pevným prevodom. Sú určené predovšetkým pre špeciálne bikrosové okruhy alebo na freestyle jazdenie.

Citybike

Bicykle určené pre jazdu po meste napríklad do zamestnania. Vyznačujú sa dobre ovládateľnou geometriou a jednoduchou obsluhou aj údržbou. K ich výbave väčšinou patria napríklad blatníky, osvetlenie či kryt reťaze. Radenie často zabezpečuje viacrýchlostný zadný náboj.

Cruisery

Bicykle pripomínajúce stavbou motocykle typu chopper s vysoko umiestnenými riadítkami a natiahnutým posedom. Tieto bicykle sú stavané skôr na efekt, než ako bežný dopravný prostriedok.

Cyklokros

Špeciálne bicykle určené na pretekársky cyklokros.

Dámske horské bicykle

Dámske horské bicykle v pevnom aj celoodpruženom prevedení. Bicykle sa vyznačujú kratším rámom a niektorými komponentami prispôsobenými ženskej anatómii. Užívateľskej skupine je často prispôsobený aj dizajn.

Detské bicykle

Jedná sa o detské bicykle s veľkosťou kolies do 24“, ktoré nie je možné zaradiť do kategórie detských horských bicyklov.

Detské horské bicykle

Detský horský bicykel určený na jazdu v teréne. Do tejto kategórie sú zaradené bicykle do veľkosti kolies 24“.

DH zjazdové bicykle

Špeciálne jednoúčelové bicykle so zdvihom odpruženia od 180 mm určené výhradne na jazdu z kopca v náročnom teréne.

Dirt

Špeciálne bicykle pre skokanské disciplíny, ktoré sa často pohybujú vo vzduchu. Musia byť malé, maximálne obratné a musia vydržať tvrdé dopady.

Fitness bicykle

Fitness bicykle predstavujú variantu cestných bicyklov na kondičné jazdenie. Vyznačujú sa rovnými riadítkami, pohodlnejším posedom a často aj trojprevodníkom.

Freeride

Tieto bicykle charakterizuje skôr zjazdový posed a ešte vyššie zdvihy odpruženia, než ponúka kategória All Mountain, približne 150 až 200 mm. Jedná sa o bicykle do vysoko náročného terénu, u ktorých je kladený hlavný dôraz na odolnosť a výbornú ovládateľnosť.

Freestyle

Bicykle určené do freestyle parkov a skateparkov na prevádzanie náročných akrobatických trikov, ale aj na „pouličné vyvádzanie“.

Crossové bicykle

Univerzálne bicykle spájajúce výhody cestných a horských bicyklov. Sú určené na jazdu po ceste a v ľahkom teréne. Vyznačujú sa väčším priemerom kolies 28“ než je pri horských bicykloch (26“), univerzálnym dezénom plášťov, rovnými riadítkami a tromi prevodníkmi.

Cestné bicykle

Cestné bicykle určené na jazdu po asfaltových komunikáciach s výnimkou bicyklov pre triatlon. Podmienkou zaradenia do tejto kategórie sú klasické cestné riadítka, tzv. „barany“.

Trekkingové bicykle

Bicykle podobného charakteru ako sú crossové bicykle, ale už vybavené na premávku po cestných komunikáciach (blatníky, osvetlenie, zvonec, prípadne nosič batožiny a pod.)

Triatlon/Časovka

Cestné bicykle určené na triatlonové preteky a cestné preteky v časovkách. Charakterizuje ich špeciálna geometria a aerodynamický posed.

XC full suspension

Celoodpružený bicykel na cross country. Vhodný na jazdu krajinou, v akomkoľvek teréne. Horský bicykel s odpruženou zadnou stavbou rámu a odpruženou prednou vidlicou.

XC hardtail

Bicykel na cross country. Vhodný na jazdu krajinou, v akomkoľvek teréne. Klasický horský bicykel s pevným rámom a pevnou či odpruženou prednou vidlicou.